Plattfot – Första två veckorna efter operation

Första två veckorna efter operation för:

Plattfot

Att tänka på första två veckor efter operation för Plattfot

Första 1-2 veckor:

1. Hög läge, ta det mycket lugnt. Gå och stå endast korta stunder. Foten ska inte hängas ner, ha en pall under foten när du sitter. Om du går eller står mycket kommer foten att svullna mycket. Svullnaden orsaker mer smärta med mer inflammation
  2. Kyla är mycket bra mot smärta, svullnad.
  3. Köp hot/cold gel packs, lägg den i frysen. Lägg den i en torr fryspåse och lägg den på foten ovanpå fö Låt den ligga i 20 min. Använd den 6-8 ggr per dag.
  4. Du får belasta på foten med en speciell post operation-sko. Man brukar behöva använda dessa skor i 1-2 veckor. Återbesök för sår kontroll efter 2 veckor. Efter det blir en ny operation på insidan av foten och gäller samma förhållningsregler ovan.
  5. Smärta:

Bedövningen sitter vanligen i mellan 3 och 6 timmar. Efteråt får man ofta smärtor som kan vara besvärande, framförallt första 3 dagarna, därför är det viktigt att man tar sina värktabletter regelbundet (redan innan man börjar få ont). Du kommer att få recept på lämpliga läkemedel.

-Alvedon 500 mg 2 tabletter 1-4 ggr per dag i 2 veckor

-Diclofenac 50 mg 1×3

-Oxynorm kap 5 mg 1-2 kapsler vid extra smärta max 3 per dygn eller:  Om du mår illa pga Oxynorm köp tabl Postafen 25 mg från Apoteket (Receptfritt)

1. Torrt: Håll bandaget torrt, du kan vid duschning skydda det med dubbla plastpåsar eller med en duschstövel som finns att köpa på Detta skyddar såret och förhindrar infektion.
  2. Om det blöder igenom förbandet kan du komma direkt till mottagningen. Mottagningen är öppen mån till torsdag kl 8-1600
  3. Sök direkt till mottagningen om det tillstöter något oväntat som feber eller om foten blir röd och het. Om mottagningen är stängd för du söka akut till närmaste akutmottagningen.
  4. Du ska börja med träna fotleden genom att böja den ner och hopp flera gånger dagligen. Träna foten genom att knipa tår och räkna till 10 sedan dra tårna upp och räkna till 10 sedan slappna av. Upprepa övningen 10 ggr morgon och kväll. Träna också med att stretcha hälsenan genom att använda skärp eller halsduk/gummiband rund fotbladet och dra upp foten med både händer. Träna styrkan i vaden genom att trycka fotbladet ner samtidigt som du håller emot med gummibandet rund fotbladet. Gör samma upprepningar som ovan. Du kan gå på hela foten med den speciella sko som du fick. Du får belasta på hela foten. Tänk på att inte vara uppe så mycket de första dagarna, då svullnar foten och gör mer ont. Du vara uppe en stund och gå runt inne men sedan måste du sitta med foten i högt läge/lägg is och göra ovanstående övningar för att minska svullnaden. Om du möjlighet får du också cykla med benen med foten högt upp i luften.
  5. Andra veckan efter operationen måste du prova att gå med korta steg, du kan stödja på en vägg hemma eller en krycka. Gå korta stunder och sedan vila emellan och sedan gå Prova att göra så flera gånger om dagen.

“Vi har utfört hundratals sådana operationer under åren och mer än 90% av våra patienter är nöjda eller mycket nöjda med resultatet. Vi har stor erfarenhet av fotkirurgiska ingrepp och vi hjälper dig tills du känner dig nöjd….”.