Hallux valgus – Första två veckorna efter operation

Första två veckorna efter operation för:

Hallux valgus,

Hallux rigidus:

1. Hög läge, ta det mycket lugnt. Gå och stå endast korta stunder (Max 20-40 meter). Foten ska inte hängas ner, ha en pall under foten (Man kan inte köra bil eller lämna/hämta barn från dagis eller gå ut med hund första 4 veckor efter operationen). Om du går eller står mycket kommer foten att svullna mycket. Svullnaden orsaker mer smärta med mer inflammation. Detta kan ge ärrbildning och det gör att det tar längre tid innan du blir bra i foten.
  2. Kyla är mycket bra mot smärta, svullnad.
  3. Köp hot/cold gel packs, lägg den i frysen. Lägg den i en torr fryspåse och lägg den på foten ovanpå. Låt den ligga i 20 min. Använd den 6-8 ggr per dag.
  4. Du får endast belasta på foten med speciell post operation skor. Man brukar behöva använda dessa skor i 2-4 veckor. Återbesök för sårkontroll efter 2 veckor. OBS! Ibland har man tid för en ny operation 2-3 veckor efter den första operation på samma fot för att rätta till hallux valgus eller felställning på insidan av foten. Då gäller samma förhållningsregler ovan.
  5. Smärta: Bedövningen sitter vanligen i mellan 3 och 6 timmar. Efteråt får man ofta smärtor som kan vara besvärande, framförallt första 3 dagarna, därför är det viktigt att man tar sina värktabletter regelbundet (redan innan man börjar få ont). Du kommer att få recept på lämpliga läkemedel.

– Alvedon 500 mg 2 tabletter 1-4 ggr per dag i 2 veckor

– Diclofenac 50 mg 1 tablett 1-3 ggr per dag mot värk

1. Torrt: Håll bandaget torrt, du kan vid duschning skydda det med dubbla plastpåsar eller med en duschstövel som finns att köpa på Detta skyddar operationssåret och förhindrar infektion.
  2. Om det blöder igenom förbandet kan du komma direkt till mottagningen
  3. Mottagningen är öppen mån till torsdag kl 8-1600
  4. Sök direkt till mottagningen om det tillstöter något oväntat som feber eller om foten blir röd och het. Om mottagningen är stängd för du söka akut till närmaste akutmottagningen.
  5. Träna fotleden genom att böja den ner och hopp flera gånger dagligen. Träna foten genom att knipa tår och räkna till 10 för att sedan dra tårna upp och räkna till 10, sedan slappna av. Upprepa övningen 10 ggr morgon och kväll. Du kan gå på hela foten med den speciella sko som du fick. Du får belasta på hela foten.

Tänk på att inte vara uppe så mycket fösta två veckor då svullnar foten mycket och gör mer ont. Du kan vara uppe en stund och gå runt inne men sedan måste du sitta med foten i högt läge och göra ovanstående övningar för att minska svullnaden. Om du har möjlighet får du också cykla med benen med foten högt upp i luften.

“Vi har utfört hundratals sådana operationer under åren och mer än 90% av våra patienter är nöjda eller mycket nöjda med resultatet. Vi har stor erfarenhet av fotkirurgiska ingrepp och vi hjälper dig tills du känner dig nöjd….”.