Hallux valgus – De första två veckorna efter operation

De första dagarna efter operationen

• Ta det väldigt lugnt.
  • Håll foten i högläge.
  • Lägg ispack på foten.
    • Lägg den i en torr fryspåse, bandaget ska hållas torrt.
    • Låt den ligga i ca 20 minuter.
    • Använd ca 6-8 gånger per dag.

Instruktioner

• Ta det väldigt lugnt
  • Högläge
    • Foten ska inte hängas ner
    • När du sitter, ha en pall under foten.
    • När du sover, ta upp foten och lägg kuddar under den.
  • Gå och stå endast korta stunder (Max 20–40 meter)
    • Man kan inte köra bil eller lämna/hämta barn från dagis eller gå ut med hund första 4 veckor efter operationen
    • Om du går eller står mycket kommer foten att svullna mycket. Svullnaden orsakar mer smärta med mer inflammation. Detta kan ge ärrbildning och det gör att läkningen tar längre tid.
  • Smärta
    • Bedövningen sitter vanligen i mellan 3 och 6 timmar. Efteråt får man ofta smärtor som kan vara besvärande, framförallt de första 3 dagarna, därför är det viktigt att man tar sina värktabletter regelbundet (redan innan man börjar få ont). Du kommer att få recept på lämpliga läkemedel.
  • Du får endast belasta foten med en speciell post-operationssko, som du har fått av oss.
    • Man brukar behöva använda dessa skor i 2-4 veckor.
    • Du behöver inte ha på dig skon när du sover, men om du vill kan du det.
  • Håll bandaget torrt
    • Du kan vid duschning skydda det med dubbla plastpåsar eller med en duschstövel som finns att köpa på apoteket.
    • Detta skyddar operationssåret och förhindrar infektion.
  • Om det blöder igenom förbandet kan du kontakta oss så löser vi det tillsammans!
  • Träna fotleden genom att böja den ner och upp flera gånger dagligen. Träna foten genom att knipa tår och räkna till 10 för att sedan dra upp tårna och räkna till 10 och sedan slappna av. Upprepa övningen 10 gånger morgon och kväll. Du kan gå på hela foten med den speciella sko som du fick. Du får belasta på hela foten.
  • Sök direkt till mottagningen om det tillstöter något oväntat, t.ex om foten blir röd och het. Om mottagningen är stängd för du söka akut till närmaste akutmottagningen

Värktabletter

Läkaren skickar recept innan operationen. Du får instruktioner om hur du ska ta dem på plats.

Tänk på att inte vara uppe så mycket första två veckor då svullnar foten mycket och gör mer ont. Du kan vara uppe en stund och gå runt inne men sedan måste du sitta med foten i högt läge och göra övningarna (står under fliken ”Två veckor efter operationen”) för att minska svullnaden. Om du har möjlighet får du också cykla med benen med foten högt upp i luften.

“Vi har utfört hundratals sådana operationer under åren och mer än 90% av våra patienter är nöjda eller mycket nöjda med resultatet. Vi har stor erfarenhet av fotkirurgiska ingrepp och vi hjälper dig tills du känner dig nöjd….”.