Hälsporre

Hälsporre

Hälsporre är ett mycket vanligt problem hos många patienter. Hälsporre betyder att man har värk på insidan av hälen. Värken känns värre vid de första stegen på morgonen för att sedan bli bättre efter några minuters gång. Hälsporren bli värre igen under dagen när man är uppe och går.

Det finns ett missförstånd i namnet då man tror att orsaken till värken är en liten sporre i hälen. Men faktum är att sporre är ett resultat av små bristningar i det stora ledbandet under foten som fäster på hälbenet. Den vanligaste orsaken till hälsporre är att man har en inneboende felställning i foten som leder till att större delen av kroppsbelastningen koncentreras mot insidan av foten. Med åren kommer detta att leda till små bristningar i ledbandet vid fästet mot hälen. Bristningarna har svårt att läka på grund av den konstanta belastningen. Dessutom tillkommer nya bristningar hela tiden. Bristningarna som försöker läka ger upphov till inflammation och den inflammationen eller läkningen bidrar till att det bildas en sporre i hälen precis vid fästet. Det är inte ovanligt att man inte ser en sporre på röntgen, speciellt i början då det inte hunnit bildas en sporre. Många patienter tror att de inte har hälsporre, för att det inte syns på röntgen. Men detta är ett missförstånd. Läkare kallar hälsporre för ”Plantar Fasciit”. Plantar betyder under foten/sulan och fasciit betyder inflammation i ledbandet. Med andra ord har man bristningar och inflammation i det stora ledbandet i fotsulan.

Behandling

Vi har stor erfarenhet av att behandla hälsporre. I princip behöver man börja med bra inlägg och fotriktiga skor som man kan köpa i speciella butiker. Du ska aldrig gå barfota. Det är viktigt att du stretchar hälsenan/fotsulan dagligen.

Andra former av behandlingar är stötvågsbehandling eller tejpning. Kontakta en fysioterapeut för att få hjälp med dessa behandlingar.

Om detta inte hjälper brukar vi använda en kortisoninjektion. Den brukar vara väldigt effektiv. Många är skeptiska till kortison, men i och med att vi ger en liten mängd kortison, lokalt vid hälen, brukar den inte ge biverkningar. Oftast behöver man ge injektionen två gånger med 4-6 veckors mellanrum. I undantagsfall och vid långvariga besvär brukar vi rekommendera patienten att rätta till felställningen i foten genom en operation, för att  fördela kroppsbelastning i foten på ett bättre sätt. Denna åtgärd brukar vara väldigt framgångsrikt. Vi har stor erfarenhet av dessa typer av operationer och vi hjälper dig tills att du bli nöjd.

“Vi har stor erfarenhet av att behandla hälsporre. I princip behöver man börja med bra inlägg och fotriktiga skor som man kan köpa i speciella butiker…”.